Basis

Op de agendapagina kan u kijken welke tijdsloten nog beschikbaar zijn.

Doelgroep:

Leerlingen die weinig tot geen ervaring hebben met visueel programmeren.

Kernwoorden:

probleemoplossend denken, logisch redeneren, kritisch en creatief denken

Verloop:

Op een leuke manier kennis maken met programmeren is het uitgangspunt van deze workshop. Om dit te bereiken kozen we voor Lego, iets dat de meeste leerlingen kennen vanuit hun eigen leefwereld. Tijdens deze introductieworkshop bouwen de leerlingen met behulp van een stappenplan aan hun eigen model. Als het model klaar is, bekijken we samen de software waarmee we gaan programmeren. De leerlingen krijgen uitleg over de basisbegrippen van het blokprogrammeren en gaan het meteen daarna zelf toepassen. In deze workshop focussen we ons op relatief eenvoudige commando’s zoals vooruit rijden, achteruit rijden, starten en stoppen (via lichtsensor) en tandwieloverbrenging.

Duur:

120 min.
Groepsgrootte:

maximum 24 leerlingen

Kostprijs:

3 euro

Doelen:

  • een eenvoudig blokprogramma kunnen schrijven
  • problemen analyseren en doelgerichte oplossingen zoeken
  • een fout in het programma opsporen en verbeteren (debuggen)
  • leren dat fouten maken bij het proces hoort en dat je hiermee ook een stapje dichter bij de oplossing komt
  • ontdekken dat techniek, technologie en programmeren leuk en interessant zijn